Funda geeft antwoord op de vraag van september
In de rubriek ‘Funda geeft antwoord’ beantwoorden we elke maand een vraag van een makelaar. Deze maand vraagt Alexandra van der Schot van Smash Makelaars uit Den Haag zich af wat de meerwaarde is van 360° foto’s en video’s.
De fotograaf met wie Alexandra van der Schot altijd samenwerkte voor het fotograferen van haar objecten, stopte ermee. En dus moest ze op zoek naar een nieuwe. Die vond ze, maar hij rekende een meerprijs voor 360° foto’s. Video’s waren wel bij de prijs inbegrepen. ‘Ik ben daarom benieuwd wat de meerwaarde is van beide, zodat ik na kan gaan of het de investering waard is.’
Alleen voor ranking of ook voor zoeker?
360° foto’s en video’s spelen een belangrijke rol in de ranking van objecten. Daarbij geldt: hoe vollediger de informatie over een object, des te hoger het verschijnt in de resultatenlijst. Maar zijn zoekers ook echt geïnteresseerd in 360° foto’s en video’s, of hebben ze vooral nut voor die ranking? Die vraag krijgen we vaker van makelaars.
Het antwoord daarop heeft wat uitleg nodig.
Moment in zoektocht bepaalt informatiebehoefte
De ranking van objecten is er niet voor niets. Zoekers verwachten bepaalde informatie over een woning snel te kunnen vinden. Woningen die al die informatie bieden, belonen we daarom met een hogere ranking.
Mediaproducten vormen een belangrijk onderdeel van die informatie. De waarde ervan voor de zoeker hangt vooral af van het moment in de zoektocht. Iemand is bijvoorbeeld in eerste instantie geïnteresseerd in informatie over de vraagprijs en buurt van een woning. 360° foto’s en video’s zitten pas later in die zoektocht.
Naar hoe die zoektocht er precies uitziet, doen we steeds kwalitatief onderzoek. We vragen gebruikers, in dit geval mensen die serieus op zoek zijn naar een nieuwe woning, aan welke informatie ze wanneer behoefte hebben en wat ze verwachten te vinden op de pagina van een woning. Mede daarop baseren we de indeling van de informatie op de objectpagina’s.
Welke informatie vinden zoekers het belangrijkst?
Terug naar de vraag hoe goed 360° foto’s en video’s worden bekeken. Dat hangt af van een aantal zaken:
1) Uit onderzoek weten we dat bijna alle zoekers als eerste naar de objectfoto’s kijken. Naast de vraagprijs en de regio/buurt zijn die het startpunt van de zoektocht. Voldoet een woning op basis daarvan niet aan de verwachtingen, dan klikken ze weg en zullen ze nooit de andere media als 360° foto’s en video’s bekijken.
2) Hoe groter de interesse van een zoeker in een object, hoe meer media hij of zij gaat gebruiken om te bepalen of de woning een bezichtiging waard is. Dus als de foto’s bevallen, kijkt de huizenzoeker daarna ook naar de plattegrond, de objectkenmerken en -omschrijving, de video en ook de 360° foto’s.
Harde cijfers
Vertaald naar harde cijfers, bekijkt dus soms maar 2 à 3% van de zoekers op funda de 360° foto’s en video. Maar juist voor die zoekers zijn de mediaproducten essentieel om te beslissen of ze contact gaan opnemen voor een bezichtiging.
1 op de 3 zoekers vindt een video en 360° foto’s essentieel
Kijk ook eens mee naar de volgende vergelijking: een woning op funda werd in het eerste halfjaar van 2022 gemiddeld 917 keer per week bekeken en kreeg in diezelfde periode gemiddeld 5,35 contactaanvragen. Omgerekend naar procenten, neemt 0,6% van de kijkers contact op. We kunnen met zekerheid stellen dat het overgrote deel daarvan eerst de mediaproducten heeft bekeken.
We hebben ook uitgezocht in hoeverre zoekers de aanwezigheid van de mediaproducten essentieel vinden voor het opnemen van contact met de betreffende makelaar. De plattegrond werd in 75% van de gevallen genoemd en 1 op de 3 vindt een video en 360° foto’s essentieel. Ontbreken de laatste twee mediaproducten? We kunnen wel stellen dat je dan veel contactaanvragen mis zal lopen.